Извините, регистрация закрыта. Возможно, на событие уже зарегистрировалось слишком много человек, либо истек срок регистрации. Подробности Вы можете узнать у организаторов события.
In our next meeting, we will continue our conversation about Nabokovs work Lectures on Russian Literature. This round-table talk will be dedicated to the third Nabokovs lecture – Ivan Turgenev and his novel Fathers and Sons (1862). According to Nabokov, the best part of Turgenevs works it is mellow colored little paintings — rather watercolors than the Flemish glory of Gogols art gallery — inserted here and there into his prose, that we still admire today. At the same time, Nabokov also states that besides being good at painting nature, Turgenev was likewise excellent at painting little colored cartoons, which remind one of those seen in British country clubs. Following by Nabokov we are going to think about the moral conflict between the good-meaning, ineffectual and weak people of the 1840s and the new strong revolutionary generation of the "nihilistic" youth. We will discuss what Nabokovs expression, A cold heart and a hot head means for us today and why the "Turgenev maiden" has a special appeal for the reader. We will also try to analyze why Bazarov denies any esthetic or moral values. According to Nabokov Bazarov is aggressive materialist who believes in nothing but "frogs," meaning nothing but the results of his own practical scientific experience. He knows neither pity nor shame.
Наша следующая встреча будет вновь посвящена произведению Владимира Набокова «Лекции по русской литературе». На этот раз мы обратимся к Ивану Сергеевичу Тургеневу и его роману «Отцы и дети» (1862). Поговорим о прогрессивных идеях и пассивности тургеневских героев, о неспособности найти выход умственной энергии в действии, а также о высоком образе «тургеневских девушек». Подумаем о том, почему Базаров, лишенный всякого самоанализа, отрицает все этические и эстетические ценности и, по словам Набокова, «верит лишь в «лягушек», то есть в результаты собственного практического научного опыта».
С точки зрения Набокова, лучшие образцы тургеневской прозы до сих пор восхищают нас и «больше напоминают акварели, нежели сочные, ослепительные фламандские портреты из галереи гоголевских персонажей». Вместе с тем Набоков полагал, что «Тургенев был не только превосходным пейзажистом, но и умел мастерски рисовать небольшие броские карикатуры, напоминающие зарисовки на стенах английских загородных клубов».